Jak se nechtěl šneček po roční odstávce rozjet

Úvodem vysvětlím – šneček je můj skůtr Aprilia SR 50 LC z roku 1996. Rok výroby je pouze odhad. A šneček mu říkáme, protože je maličkej a zrcátka má jako šneček má růžky. Marcelka tedy tvrdí, že je velkej a převrací ji, ale menší Aprilka se nedělá tak je malej.

Začalo to před několika měsíci když jsem cestou ztratil brzdovou destičku. Nebylo to vůbec k smíchu. Sice jsem slyšel něco zachrastit, ale při stavu našich silnic to není nic neobvyklého. Na třikrát se mi propadla brzdová páčka. Až se opřel pístek o kotouč. Sice to nebrzdilo, ale aspoň to vydávalo odpuzující zvuk aby varoval ostatní účastníky provozu. Stalo se totiž, že brzda nějak zlobila. Rozhodl jsem se ji celou vyčistit. Podařilo se mi najít sadu náhradních těsnění na Brembo třmen, kterým je moje Aprilia SR 50 osazená. Původní těsnění bylo protržené. Jenže jak bylo vše vyčištěné tak se stalo, že pin co drží destičky ve třmenu vypadl. Chyběla mu totiž závlačka. Jenže jak to bylo za celý léta provozu špinavé tak tam držel i bez závlačky a jak jsme to vyčistil tak se cestou vytřepal a chvíli za ním i ta destička. Potom se mi dlouho nechtělo jet do Scootlandu pro nové destičky a hlavně byl problém sehnat náhradní pin. Až nedávno na popud zájemce o koupi jsem problém vyřešil obyčejnou závlačkou.

Takže teď už brzdíme a tak přišel na řadu pokus o nastartování. Neúspěšný. Baterka byal docela mrtvá. Zachoval sem se k ní dost macešsky a nechal ji přes zimu v nevytápěné garáži. Nakopávačka s tím sice pohnula, ale motoru se nechtělo ani škytnout. Tak koukám do nádrže jestli je tam vůbec ještě nějaký benzín. Tato kontrola proběhla s pozitivním výsledkem. Ikdyž po té více jak roční odstávce už to asi nebude úplně ono.

Kontrola svíčky naznačila, že benzín se do spalovacího prostoru probojoval. I jiskra se objevovala. Resuscitace se nezdařila ani když jsme si všiml, že jsem střídavě startoval bez zapnutého klíčku, bez připojeného zapalovacího kabelu ke svíčce a dokonce ani když jsem znovu objevil sytič. Ani neškytla. Odebral jsem se domů s baterkami v náručí, že je trochu „dotluču“.

Vyzbrojen dvěmi baterkami (nevalné kvality) jsme se jal oživení skůtříku. Před nasazením svíčky jsem si jen tak pro radost protočil motor startérem. To byl fičák. Takže svíčka zpět, nasadit zapalovací kabel, zapnout sytič, zabrzdit a zmáčknout startér. Motor se třikrát převalil a baterka umřela. No co mám ještě jednu. Přehodit baterky, zkontrolovat svíčku. Byla mokrá tak jsem dal náhradní. Startuju nakopávám a vůbec nic. No není divu zase jsem zapomněl na zapalovací kabel. Vymlátil jsem i druhou baterku. Přišla na řadu třetí, jen rok stará a přes zimu opečovávaná. Ale ani třetí baterka nevykouzlila jediné škytnutí.

Nedávno u mně byl kamarád a bavili jsme se, že po delší době se v benzínu může oddělit olej. Ten se usadí na dně a zalepí trysky. Tak jsem dospěl k názoru, že bude dobré mrknout do karburátoru. Vůbec se  mi nechtělo. Znamená to toiž sundat skoro všechny plasty. Je to práce aspoň na 10 minut :p.

20130918_183149

Nakonec jsem se teda ukecal a všechny ty kapoty sundal. Ani tak není ke karburátoru zrovna ideální přístup. Ale dobrá věc se podařila. Karburátor jsem vytáhl, očistil, profoukal – nebýt koroze byl by jako nový. Když už byl sundaný karburátor mrknul jsem i na klapky. Ty se jeví OK, akorát je na nich stržený šroubek. no když už je to rozdělané tak ho vyměním, jen co se mi ho podaří vyšroubovat. Ale také jsem nahlédl do klikovky. V něčem čvachtala. Přemýšlím co to může být. Z mého pohledu se to jevilo jako oranžová chladící kapalina. Přemýšlím jak to dostat ven. Našel jsem bužírku a nacucnul. Fuj. Obsah teče po krytu variátoru. Mastný jaxviňa. Žádná nemrzka ani benzín. Olej to byl. Jenže kde se tam vzal. Olejová nádržka je skoro plná. Tak si myslím, že tam protíkal benzín. Ten se usazoval. Těžší olej klesal dolů a lehčí benzín se pomaličku odpařoval. V klikovace tak zůstal olej kontaminovaný benzínem. I to tak nějak chutnalo.
image

V tom mi ale zvonil telefon, že je večeře na stole …

Pokračování už není nijak napínavé. Nasadil jsem zpět klapkový blok. Karburátor. Napustil čerstvý benzín. Zašrouboval svíčku, nasadil zapalovací kabel, připojil baterku otočil klíčkem a po pár otáčkách motor naskočil. Hodně se z něj dýmylo. Není se, ale čemu divit když kliková skříň byla zaplavená olejem. Ještě jsem se trochu trápil s airboxem. Tomu se moc nechtělo naskočit na hrdlo karburátoru. Po nasazení všech těch plastů následovala krátká projížďka v garážovém bloku, protože během odstávky propadla technická. Jsu zvědav co si tam zase vymyslí.

Chytří nakupují společně! - www.geal.cz

Označeno s: , ,
Označeno v Scooter

Napsat komentář